Boktor versus Arduino

Overstap van Basic naar Arduino lees je hier.

logo_arduino_kl2   Eerste les met Arduino C in een havo 4 klas:

De leerlingen moeten lezen en snappen het vaak “void loop () { ” e.a. niet. Men leert overtypen in plaats van zelf creëren. Bij een enkele werkt het eerste programma “blink a led”, de andere zijn vast gelopen. De docent rent van leerling naar leerling om dingen uit te leggen, accolades en hoofdletters te zetten, fouten op te sporen en hardware goed aan te sluiten. Het grootste deel van de leerlingen zit te wachten en is of raakt gedemotiveerd.

Logo_blauw_kl  Eerste les met Basic in een havo 4 klas:

Na even lezen of 5 minuten uitleg hebben alle leerlingen na 10 minuten hun eerste led’s knipperend en gaan zelfstandig naar de volgende opdracht. De leerlingen hebben snel door hoe het werkt. Voordat de eerste les om is zie je looplichtjes in simulatie, rijden er robotjes een parcours en/of zijn de leerlingen muziekjes aan het componeren. Een aantal leerlingen moet de docent de deur uit werken voor de pauze of volgende les. En hardware heb je niet eens nodig, want basic heeft een simulator.

knipperende led met Arduino en met Picaxe:

Arduino_blink_a_led01      Picaxe_blink_a_led_g1

 

Arduino is hoofdletter gevoelig, Basic niet. Ook heeft Basic geen haakjes en accolades. Met de goede simulator kan er klassikaal geoefend kan worden en krijgt de leerling inzicht in de werking van zijn programma. Ook kan de leerling zijn programma testen en zelf fouten opsporen. Basic van PicAxe is een volwaardige taal (hier zijn nogal eens misvattingen over). Er zijn honderden PicAxe projectvoorbeelden op internet te vinden.

Lees Engelstalige vergelijking van Arduino en Picaxe op: letsmakerobots.com

Waarom wilt men dan Arduino?

Arduino is een geweldig platform en initiatief. Het is “open source” wat inhoud dat alles bekent is, broncodes, printlay-outs etc.. Wereldwijd is men met projecten bezig en alles is te kopiëren en na te maken. Hierin overtreft het PicAxe. Alles (uitbreidingen (shields) sensoren etc.) is soldeerloos beschikbaar wat het samen met een goede PR tot een succes heeft gemaakt. Het is een wereld van creatief kopiëren en plakken en je hebt een nieuwe toepassing.

Arduino is “hot”.  

Het is geweldig voor Technasia, profielwerkstukken en de geïnteresseerde leerling. Maar de Arduino programmeertaal is niet geschikt om in het voortgezet onderwijs (klassikaal) de beginselen van programmeren te leren. Er zijn veel betere programmeertalen beschikbaar.

Overstap van Basic naar Arduino lees je hier.

Boktorrobotica:

Boktorrobotica gunt de leerling en docent een leuke en leerzame kennismaking met robotica en programmeren. De kans hierop is met een basic variant vele malen groter dan met een C+ of Java variant zoals de Arduino gebruikt.

Voordelen Basic:

  • debugger stopt op plaats van de fout (niet bij het haakje ergens voor of na de fout)
  • poorten hoeven niet gedeclareerd te worden.
  • geen haakjes en accolades.
  • niet hoofdlettergevoelig.
  • korte commando’s i.p.v. lange.
  • met één commando sensoren uitlezen waar bij Arduino vaak een aantal regels nodig zijn.
  • geen library’s laden met “include”. Hiermee gaat vaak iets mis.
  • geen gedoe met USB-drivers (één driver in de kabel voor alle controllers)
  • leerling begrijp de logica (regel voor regel enz.).
  • bij Windows een simulator.
  • minder aanpassingen nodig in gekopieerde codes.

Arduinoshields kan je ook op een Picaxe toepassen.

Picaxe_blink_a_led01

Geef een reactie