Je kunt “tekenen” met je Bucket-bot. Je moet dan een stift in het PVC-buisje zetten.
Je naam schrijven of een huis tekenen is vrij lastig. Je moet dan heel goed de tijd instellen om je robot de goede hoeken te laten maken en de juiste afstanden te laten tekenen. Bovendien worden de hoeken en afstanden anders als de batterijen leeg raken.
Je robot een motief laten tekenen is veel makkelijker. We laten de robot een aantal maal dezelfde beweging uitvoeren met de “FOR – NEXT” loop. Daarna gaan we die beweging elke keer iets veranderen. Zorg dat je robot op het papier blijft. Test dus eerst zonder stift !
b0 is een zogenaamde variabele. Net als x bij de wiskunde. Zo heb je b0, b1 tot b16. De b staat voor BYTE. Dat zijn 8 enen en of nullen. Met 8 enen of nullen kan je maximaal 256 combinaties maken. Een byte variabele gaat van 0 tot 255 of van -127 tot + 128. Bij Picaxe is het van 0 tot 255.
Dit programma is een voorbeeld en moet worden aangepast en uitgebreid wil het goed werken. Deze telt van 1 tot 15 dus de beweging wordt 14 keer uitgevoerd.
Blockly:
Hieronder het zelfde programma, maar waarbij voor de pause b0 is ingevoerd. Bij de eerste beweging zal het “pause 100″ zijn, bij de tweede beweging “pause 120” en zo voort totdat het programma bij 240 stopt.
Er zijn veel meer manieren om de bewegingen te veranderen. Je kunt naast B0 ook meer variabelen zoals B1, B2 enz. gebruiken. Met : “Let b1 = 50″ geef je hem een waarde. Vervolgens kan je optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen en machtsverheffen. Voorbeeld: ” b1 = b1 * 2 “ .